Choklad semla

tisdagen den 12:e februari 2013


I dag är det fettisdagen och då får man ju faktiskt äta en semla.
Fettisdagen är den sista dagen att fira rejält innan man börjar den 40 dagar långa fastan innan påskhelgen. 

 Jag bjuder därför er på ett recept på choklad semla från Arla

Själv kommer jag nog köpa en från vårt lokala chokladcafé då jag inte hinner baka, men kanske kan jag göra dessa smaskiga saker i helgen.

Ska du äta semla idag?


CHOKLADSEMLOR

Chokladsemlor med chokladgrädde och Pucko i degen - kul och annorlunda! Sikta kakao över chokladsemlan och tillsätt gärna hackad choklad i mandelmassan.
Receptet gäller för 20 st

Ingredienser

  • 25 g jäst
  • 12 dl Cocio Pucko® chokladmjölk
  • 75 g rumstempererat Svenskt Smör från Arla
  • 12 dl strösocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 krm salt
  • 6 dl vetemjöl
  • 1 st uppvispat ägg

Fyllning:

  • 200 g mandelmassa
  • 1 dl Arla® mjölk

Garnering:

  • 12 dl Arla Köket® vispgrädde
  • 2 tsk kakao
  • 3 tsk strösocker
  • florsocker

Gör så här:

Smula ner jästen i en bunke. Värm mjölken till max 37°. Häll den över jästen, tillsätt övriga ingredienser och arbeta degen smidig. Låt jäsa ca 30 min. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk. Forma ca 20 runda bullar och lägg på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduk ca 20 min. Sätt ugnen på 225°. Pensla bullarna med ägget och grädda i mitten av ugnen 8-10 min. Låt svalna på galler.
Skär av ett lock på bullarna och gröp ur lite av inkråmet. Riv mandelmassan och blanda med inkråm och mjölk till en jämn massa. Fyll bullarna med blandningen. Blanda grädde, kakao och strösocker och vispa grädden till ett fast skum. Spritsa eller lägg en klick grädde på varje bulle. Lägg på locken och sikta över florsocker.


23 kommentarer:

  1. Har redan fuskat och ätit minst fem semlor så idag hoppas jag nog över...kanske skall treata barnen till varsin dock:) chokladsemla är nog inget för mig, är alldeles för konservativ och petig när det gäller semlor...kram caroline

    SvaraRadera
  2. Jag funderar allvarligt på att vräka i mig en semla idag trots att jag inte tål jäst! Kan vara värt lite magont!!

    Roligt recept! Med Pucko!!!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  3. Oj, chokladsemla t o m!
    Nä, vi åt semla igår. Har möte ikväll på jobbet, så därför ;)
    Ha det gott!
    Kram /Maria

    SvaraRadera
  4. Chokladsemla var något nytt. Men det låter fantastiskt gott :)
    Kram.

    SvaraRadera
  5. Ja tack.....dessa hade jag gärna provat på, tror dock inte dom säljs i vår lilla stad. Jobbar hela em/kvällen så jag sparar min semla till en annan dag. Ha en skön tisdag....krams m

    SvaraRadera
  6. Ah vad gott med semlor! Och choklad dessutom!!!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Smarrigt! Tack för receptet.
    Jag var ovanligt tidig med att äta semlor och det var nog bra för min mage skulle inte tåla semlor just nu.
    Ha en skön tisdag.

    Kramar Anna

    SvaraRadera
  8. Ingen semla till mig, fast chokladsemla låter väldigt smarrigt, men killarna vill nog ha en, så det får jag fixa. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  9. Choklad semla har jag då aldrig ätit. Men den ser supergod ut!
    Ha det bra!
    Kram
    Anneli

    SvaraRadera
  10. Chokladsemla låter smarrigt , själv hoppar jag över semlorna . Kram

    SvaraRadera
  11. Självklart så har det åkt ner en semla! Men en med choklad, det lät ju intressant!! Låter som den smakar gott iallafall!
    Ha en bra dag!
    kram Helena

    SvaraRadera
  12. Låter ju riktigt gott! Speciellt för mig som inte ätit en endaste semla i år faktiskt. Konstigt, för jag älskar semlor, men har väl glömt bort dem. Kram

    SvaraRadera


  13. OOooo så gode de ser ut!!
    Ha en bra tirsdag videre =)

    SvaraRadera
  14. Nope! iNgen semla här, dom tillhör inte mina favoriter men den på bilden med choklad lät lite spännande:)
    Kram

    SvaraRadera
  15. Skulle være "forbudt" at poste sådan et indlæg på en helt almindelig tirsdag :-)) Mums det ser lækkert ud...! Kram herfra

    SvaraRadera
  16. Men ÅH så underbart gott det låter! Semla+choklad=himmelriket skulle jag tro ;)
    Tack snälla för receptet!

    Hur många semlor blev det idag? ;)
    Ingen här än så länge, men lite senare..

    Kram

    SvaraRadera
  17. Så gott det där lät då. Men jag har redan fått i mig min semla idag.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  18. Hej,
    Låter smarrigt med chokladsemla!
    Måste nog testas!
    Jag älskar semlor, så några stycken har det allt blivit i helgen! :)
    Jag provade att göra Semlemuffins, recept finns på bloggen ;)
    kram Jenny

    SvaraRadera
  19. Jag har aldrig provat chokladsemlor men det låter gott. Kram Anette

    SvaraRadera
  20. Oj,oj den såg god ut,har aldrig sett eller provat:) ha de gott...kram

    SvaraRadera
  21. Chokladsemla har jag aldrig ätit, måste testas någon gång :). Men nog har jag ätit semla idag.

    Ha det så bra! Kram Jennifer

    SvaraRadera

Vad kul att just du skriver hos mig! Det är varmt uppskattat.

Militus Medical

Proudly designed by Mlekoshi playground